Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Systembolaget stoppar Putin-kritisk öl

Systembolaget stoppar Putin-kritisk öl
Poppels protestöl stoppades av Systembolaget en kvart före lansering. Varför?

Många öl-älskare i Sverige hade tänkt sig att köpa en flaska eller två av Göteborgs-bryggeriet Poppels flaska Russian Imperial Stout när den skulle lanseras idag på Systembolaget. Dels för att det är ett väldigt framgångsrikt bryggeri som gör bra öl, dels för att stilen Russian Imperial Stout är en stil som de flesta öl-älskare gillar dyrt och heligt.

Dessutom är ölens etikett prydd av en Prideflagga i protest mot den ryske presidenten Putin och hans styres icke-toleranta attityd mot homosexuella.

– Anti-gaylagarna är en av alla typer av förtryck i Ryssland. Vi valde att protestera just mot förtrycket av sexuella minoriteter, säger Mats Wahlström, bryggeriets pressansvarige.

Men de som ville protestera mot de hårda ryska lagarna genom att köpa en av Poppels flaskor med Pride-flaggan idag när ölen skulle släppas klockan 10 fick se sig snuvade på ölen. Systembolaget hade helt enkelt stoppat försäljningen, något som bryggeriet själva var helt ovetande om när de besökte bolagsbutiken idag på förmiddagen.

Så här skriver de på sin Facebook-sida:

Poppels Facebook-sida.

Frågan är varför ölen stoppats? Tidigare har öl med anspelning på Putins hårdföra inställning till homosexualitet stoppats men den gången hävdades det att skälet var att ”namnet ”Putin” förknippas med en person (Rysslands president Vladimir Putin) och utan att ha tillåtelse från personen i fråga är det otillbörlig marknadsföring”. Den gången var det blekingska bryggeriet Brygghus 19 som fick sin öl vid namn ”Putin, you can’t have this beer” stoppad. Ölen, också den en Russian Imperial Stout, bytte sedan namn till My Balalaika och finns fortfarande på Systembolaget.

Men den här gången verkar det inte vara det som gjort att Systembolaget i sista stund stoppat lanseringen. Regnbågsflaggan i kombination med ölen har uppenbarligen varit godkänd av Systembolaget fram till en kvart före lanseringen och sedan hastigt stoppats. Skälet var först väldigt oklart, både för bryggeriet själva och de Poppels-älskare som sett fram emot flaskan.

Enligt kommentarerna på Poppels Facebook-sida trodde många först att det handlade om att Systembolagets stoppat en politisk manifestation. Dock, det verkar inte vara så om man ska tro de diskussioner som förts i anslutning till inlägget på Poppels Facebook-sida. Samtidigt är det väl knappast förenligt med Systembolagets policy att ha politiska budskap på etiketterna men det borde ju i sådana fall ha kunnat uteslutas utan att trycka på panik-knappen en kvart före lansering….

Enligt en kommentator, som refererar till Systembolaget som ”vi” så handlar det om att en leverantör till Systembolaget inte får ha två olika utseenden på etiketterna vilket tydligen ska ha varit fallet med Poppels Russian Imperial Stout – endast en del av flaskorna ska ha haft regnbågssymbolen på etiketten.

Så här skriver kommentatorn:

SB-kommentar

Om detta skulle vara skälet så kan man ställa sig frågan hur Systembolaget hanterar etikett-byten och förändringar av bryggeriers etikettlinjer. Den senaste tiden så har till exempel både Brewdog och Dugges gjort genomgripande etikettförändringar, innebär det i sådana fall att alla tidigare varianter måste säljas klart alternativt destrueras innan de nya kan ställas fram?

Systembolaget hävdar att det är de två olika etiketterna som gjort att lanseringen stoppats. Presschefen Lennart Agén skriver i ett svar att detta tydligt finns angett i inköpsreglerna och att det är därför som Poppels stout stoppades.

– Samma artikel får inte säljas med olika etiketter. Därav säljstoppet och det är tydligt reglerat i inköpsvillkoren. Poppels bryggeri äger nu beslutet om vilken etikett de vill sälja först, skriver Agén i ett mejl.

Om det är de olika utseendena på etiketterna som gjort att Systembolaget stoppat försäljningen eller ej återstår att se, frågan är ställd till Systembolagets presstjänst men har i skrivande stund inte besvarats. Återkommer så klart så fort som detta sker.

Poppels bryggeri fick i ett första läge själva verkar det handla om att man på etiketten inte varit  besked om att man inte varit tillräckligt tydliga med att för varje såld flaska så skulle 10 kronor gå till ”till organisationer som jobbar med minoriteters rättigheter i Ryssland” men den åsikten verkar inte ha någon bäring på stoppet. Om detta är enda skälet hoppas jag att Systembolaget kan svara på så småningom.

Ola Noreklint på Poppels skriver i ett mejl att själva insamlingen inte verkar vara ett hinder utan att det handlar om de olika etiketterna.

– Det verkar som SB nu är ok med att vi inte skriver på etiketten att vi donerar, men att vi måste skicka in märkningsprov för båda etiketterna. Kommer bli omständligt men förhoppningsvis löser vi det snabbt, skriver Noreklint.

Hur snabbt proceduren kommer att gå vet jag inte men klart är att Poppels öl kommer att säljas på Systembolaget inom kort, först i ett utseende och sedan i ett annat.

Dock, de som är sugna på att protestera mot den ryska hårdheten gällande homosexualitet kan se fram emot att köpa flaskorna så småningom, inget tyder på att de stoppats för alltid. Och så länge kan man beställa några av flaskor av My Balailaika – det är en väldigt god protest på många sätt…. Dessutom, stilen Russian Imperial Stout är ansedd att ha en bra utveckling under lagring, bolagets stopp kanske till och med kommer göra den ännu bättre….

Återigen kan det konstateras att öl är så mycket mer än en dryck, det är politik, ekonomi och ständigt nya regelverkstolkningar att ta ställning till vecka efter vecka efter vecka.

Tillägg: En fråga som också uppstått är hur politisk man får vara på en öletikett? Om det nu inte är Putin-kritiken som stoppat Poppels öl från att lanseras, hur politisk eller kritisk får man vara på en etikett? Sedan tidigare vet vi att man inte får vara alltför naken eller motionerande på etiketter men får man vara politisk? Till vilken gräns? Frågan är ställd – svaret kommer inom kort.

Läs också: Göteborg är Sveriges bästa ölstad

Läs också: Brewdog startar barer över hela Sverige