Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Så smyger du in grönsaker i maten

Så smyger du in grönsaker i maten

Det finns de som älskar grönsaker, men det finns även många som avskyr dem – oavsett vilket kan vi nog alla hålla med om att det är viktigt att få i sig tillräckligt med grönsaker för att vi ska må bra och leva ett sunt liv.

Vare sig du har barn som inte är förtjusta i grönsaker eller om det är du själv (eller din partner!) som vill hitta finurliga sätt att inkludera mer grönsaker i kosten så finns det flera sätt att gå tillväga.

Här är några tips på hur du enkelt smyger in mer grönt i vardagsmaten…

I riset…

Blomkål är en mild och ofta smaklös grönsak som enkelt kamouflerar sig i kokt ris. Riv blomkålen fint med ett rivjärn och blanda ner i riset eller varför inte i risotton – du kommer knappt att märka någon skillnad! En annan grönsak som ter sig bra i risotto är riven butternutpumpa.

I tomatsåsen…

Ett bra knep är att röra ner finhackade grönsaker som zucchini, morötter, broccoli och svamp i tomatsåsen och koka upp tills de är mjuka. Allra bäst döljer de sig i färs- och tacossåser och liknande såser som är lite kryddigare.

I plättarna…

När jag var liten brukade min mamma röra ner tinad spenat eller rivna morötter i plättsmeten. Detta var kanske inte ett särskilt “osynligt” sätt att smyga ner dem när plättarna blev alldeles knallgröna av spenaten, men det blev fantastiskt gott! 😛

För en mer kamouflerad metod kan du röra ner mosade vita bönor istället eller byta ut lite av mjölet mot kikärtsmjöl för en extra proteinkick.

I potatismoset…

För ett tag sedan när LCHF-trenden var som störst var blomkålsmos på allas läppar. För den som inte är villig att gå “hela vägen” och byta potatismoset helt mot mosad blomkål kan man istället byta ut en del av potatisen mot antingen kokad blomkål, sötpotatis, palsternacka eller morötter.

I hamburgaren…

Eller egentligen skulle jag vilja säga “istället för hamburgaren”. Det finns massor med recept på vegetariska burgare som är underbart goda! Välj och vraka bland veg-burgare med en blandning av allt från morötter och rödbeta till spenat, majs och bönor. Eller varför inte bara skära en blomkål i tjocka skivor som jag har gjort här?

I bakverken…

Även om jag inte skulle rekommendera enbart kakor och bakverk som ett sätt att få i sig grönsaker tycker jag att man gott kan slänga i dem när man väl gör en dessert i alla fall. Det kan låta märkligt, men ofta märker man inte av någon bismak alls från grönsakerna. En av mina favoriter är att använda riven zucchini i chokladkakor, eller att använda sötpotatis och bönor i brownies!

Foto: 1