Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Piffa upp quinoan!

Det här med att äta eller inte äta kolhydrater har ju varit på tapeten ett tag och hela inställningen till just kolhydrater tycker jag är lite tråkig. Jag lever efter filosofin noll förbud men mycket variation. Se varje livsmedel som ytterligare ett alternativ och alltså ännu lättare att nå en bra variation.

Quinoa är bra alternativ för dig som är glutenintolerant, och även för dig som inte är det. Dessutom har det blivit väldigt trendigt att äta glutenfritt så vill du vara ”inne” är det ett ännu bättre alternativ 😉 Att bara äta quinoan för sig tycker jag ofta blir lite väl torftigt och ”fröigt”, däremot är det en ypperlig ingrediens i sallader bland annat.

Ett superenkelt knep för att piffa upp quinoa som också blir supergott utan att behöva 15 olika ingredienser till en sallad är att blanda den med bladspenat, rödlök, lite citron och en god olivolja. Det kan ätas varmt som kallt och passar till alla typer att kött, fisk och fågel. Vill man ha en vegetarisk måltid kan man addera tofu eller halloumi till exempel och någon mer grönsak för att för det hela lite mer matigt.

DSC02523
Jag hade lite fetaost som var tvungen att ätas upp så jag slängde i det också, plus några ensamma körsbärstomater. Ta alltid en extra titt i kylen när du gör exempelvis sallader eller grytor ifall det skulle ligga något som måste ätas asap. Då slipper du slänga och är snäll mot både dig själv, plånboken och miljön.

DSC02537

Receptet hittar du här!

Ut och botanisera bland alla härliga livsmedel och sätt kanske som mål att testa minst en ny variant varje vecka!

KRAM

…visste ni förresten att quinoa är en ört? besläktad med rödbeta och spenat!