Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Har Systembolaget fått solsting?

Först verkade det vara ett missförstånd. Ett Excel-ark som någon administratör hanterat ovarsamt och som fått fel följder.

Det började med att det lilla bryggeriet Brekeriet slog larm, deras öl sålde för lite för att få säljas på Systembolaget. Tyckte Systembolaget. Det var bara det att de sålde allt de producerade…

Brekeriet fick berätta om sitt problem i fina kanalen P1, Systembolaget lyssnade i samma kanal och berättade att så skulle det inte vara. Det här skulle man lösa. Det fanns en dialog. Det var kunden i centrum och den ljusnande framtid är vår.

Eller?

Sedan kom nästa bryggeri och sa samma sak. Och nästa. Och nästa. Vi säljer för lite – enligt Systembolaget. Trots att vi säljer allt vi producerar.

Brekeriet följdes av Beerbliotek, Bålsta bryggeri, Beer studio, Jemtehed & Brande, Åre Bryggcompagni, Malmö brygghus – ja, hela sommaren har det rapporterats om bryggeri efter bryggeri som säger samma sak  – ni förstår inte hur ett litet lokalt bryggeri fungerar! Ni förstår inte hur vi jobbar – med kreativitet, passion, engagemang och utvecklingslusta – och inte alltid med exakta försäljningskurvor och perfekta prognoser och förutsägbarhet som ledstjärna. Vi drivs av passion – inte av Excelark och kryss i svårtydda rutor. Vi är lokala, snabba, engagerade – inte styrda av 5-årsplaner!

Säger de, bryggarna, till Systembolaget.

Vore nu detta Systembolag ett företag som alla andra så skulle det förmodligen lyssna på några av dess viktiga samarbetspartners och säga ”aha, vi tänkte lite fel här!” Eller till och med: ”Vi tänkte som ett stort monopolföretag som kan göra precis som vi vill och glömde bort att tänka utifrån det lilla perspektivet, det lokala perspektivet – sorry, vi ska ändra lite på vårt tänk – tänka bättre, större, smartare!”.

Så skulle Systembolaget kunna göra.

Istället.

Varje vecka nya bryggerier som berättar om öl som försvinner från hyllorna, om öl som inte kommer finnas på bolaget. Om öl som tas bort i utbudet.

Orsaken? För att de säljer för lite. Trots att de säljer allt som de producerar.

Solsting? Eller ett system som premierar de stora aktörerna framför de lilla? Både och?

Igår sällade sig den lilla importören Elixir wine (ja, de importerar öl) till kritikerna. Med all rätt.

Importören har en praktfull portfölj med danska finöl som de fått ha på Systembolagshyllan i Malmö eftersom Systembolaget ger alla bryggerier med verksamhet inom 10 mils avstånd från butiken rätt att finnas där. Ett smart sätt att se till att inte stöta sig med de olika EU-regler som finns. Lite udda kanske men det är en udda värld….

I veckan fick importören beskedet att inget av ölen får vara kvar. Inget av ölen får vara kvar!

Mitt i sommarstiltjen, med 6 veckor kvar till det nya systemet ska börja gälla, så kommer Systembolagets administratörer klampande och överräcker ett besked som inte bara försämrar ölutbudet i Sverige utan även äventyrar en hel verksamhet. Precis på samma sätt som man gjort under hela sommaren till en massa små lokala bryggerier.

Har man inte lyssnat? Har man inte förstått? Har man fått solsting på riktigt?

Eller är det verkligen så att Systembolaget bara är till för de stora aktörerna och att de små ska tvingas in i Systembolagets Excel-ark till varje pris? Tvingas in – eller gå under?

Sommarens stora ölföljetong fortsätter dessvärre medan många små ölverksamheter oroar sig för september månad då det nya systemet slår till med full kraft. Det är inte lätt att vara liten när den enda stora försäljningskanalen på marknaden verkar ha drabbats av solsting.

Fortsättning lär följa…

8 kommentarer om "Har Systembolaget fått solsting?"
  • Jonas Olsson
    Jonas Olsson

    Ja, det är väl som vanligt.

    Känns som att det inte är något nytt under solen direkt, när det kommer till stora företag som gör mer eller mindre vad de själva känner för och skiter fullständigt de små.

    Duktigt av Systembolaget att göra allt för att de små producenterna går om kull och minskar antalet jobb och ökar antalet arbetslösa när det väl händer.
    Undra om de ens har haft en tanke på att det kan vara slutresultatet för de små?

  • Joel Linderoth
    Joel Linderoth

    Någonstans blir det en krock när det stora företaget ska försöka hitta universal-lösningar. Men den här gången känns det som om de måste tänka lite längre.

  • Kärnfrisk mat
    Kärnfrisk mat

    Har alltid försvarat Systembolaget för en proffesionalism, kunnande och uppträdande mot oss kunder. Systembolaget har i sitt avtal, att erbjuda oss konsumenter ett konkurrensneutralt sortiment. Men man kan konstatera med dagens upplägg att det kapitalt misslyckas. Det finns många exempel på at den matematiska modell som används för att skapa det lokala sortimentet slår helt fel. Resultatet blir att en ny liten aktör är näst intill helt chanslös mot de stora etablerade aktörerna. Vi kämpar inte på lika villkor. När någon av de stora bryggerierna vill ha in en ny variant så behöver man inte starta via beställningssortimentet, utan kommer ut på hyllan direkt.

    Jag sällar mig i skaran – ”Dags att avskaffa monopolet”.
    Glöm inte att Systembolaget finns kvar så länge svenska folket vill att det skall finnas.
    Om nu Systembolaget väljer medvetet eller omedvetet att skapa interna handelshinder, så är det dags att avskaffa dem.

    • Joel Linderoth
      Joel Linderoth
      svar till Kärnfrisk mat

      Ja, Systembolagets uppdrag är verkligen svårt. De försöker verkligen men med jämna mellanrum missar de målet.

  • Fredrik Jansson
    Fredrik Jansson

    Inget konstigt alls i livsmedelsbranschen. De stora matjättarna gör exakt likadant för massor av småskaliga livsmedelsproducenter, odlare, fiskare, korvstoppare mm mm. Utan tillräckligt stor volym -oavsett hur liten tillverkningen är, så har man ingen chans att få en plats på hyllan.