Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

5 hälsofördelar med att vara vegan!

5 hälsofördelar med att vara vegan!

Det är alltid en massa tjat om hur veganer behöver tänka mer på att de får i sig tillräckligt av olika näringsämnen, något som jag ärligt talat kan bli riktigt trött på.

Vem påstod att kött är lösningen till allt och innehåller alla näringsämnen vi behöver? Varför snackar ingen om alla de som helt utesluter baljväxter, enbart äter kött och potatis och lämnar kvar grönsakerna på fatet? Det är väl inte på några sätt och vis en allsidig kost?

För omväxlings skull tycker jag att vi istället kan lyfta fram alla de positiva effekter en vegansk/vegetarisk kost har på hälsan!

  1. Lägre risk att drabbas av diabetes

Veganer har en mycket lägre risk att drabbas av typ 2-diabetes – de är i själva verket inte ens i närheten av allätare. Enligt en undersökning från 2011 har veganer 60% mindre risk att drabbas av typ 2-diabetes.

  1. Mer fibrer

En av de allra vanligaste frågor man får som vegetarian och vegan är hur man får i sig proteiner. Att få i sig tillräckligt med proteiner är inte alls särskilt svårt på en växtbaserad kost, och de allra flesta vegetarianer får i själva verket i sig mer proteiner än det dagliga behovet.

Däremot snackas det otroligt lite om fibrer, något som enligt en nyligen utförd undersökning visar att väldigt många allätare får i sig på tok för lite av. Enligt undersöknigen lider 97% av amerikanare av brist på fibrer, och får bara i sig 10-15 gram per dag, medan vegetarianer i snitt får i sig 60-80 gram per dag. Det är inte helt otänkbart att resten av världen också bör se över sitt fiberintag.

  1. Lägre Blodtryck

En Metaanalys som publicerades förra året visar på en stark koppling mellan en vegetarisk kost och lägre blodtryck. Forskarna noterade att faktorer som lägre BMI, att vegetarisk kost generellt kan innehålla mindre natrium och mer kalium (som har visat sig ha positiv effekt på att minska blodtrycket) kan spela en roll i resultatet. 

  1. Lägre kolesterolnivåer

Enligt en undersökning från 2014 som publicerades i European Journal of Clinical Nutrition har de som följer en vegansk kost bättre kolesterolnivåer än de som äter kött, fisk, mejeriprodukter och ägg. Man undersökte blodprover som visade att veganerna hade de mest hälsosamma kolesterolnivåerna av alla kost-grupperna (som bestod av köttätare, pescatarianer, vegetarianer och veganer) i undersökningen.

  1. Mindre kroppsfett

Självklart finns det veganer i alla storlekar och former, och jag skulle inte påstå att en vegansk kost i sig självt är ett sätt att hantera viktminskning. Man kan vara jätteohälsosam som vegan (Coca Cola och Oreos är ju trots allt veganska), men studier visar på att veganer i genomsnitt har mindre kroppsfett. Bland annat visade samma undersökning som jag nämnde ovan att veganer konsumerar mindre fett och mättat fett och hade den mest hälsosamma vikten av grupperna. Även denna undersökning bekräftar att vegetarianer har betydligt lägre procent kroppsfett.

Om du känner någon som ifrågasätter fördelarna med din veganska kost kanske det här inlägget kan få dem på andra tankar! 😉