Logga in här

Brekeriet är historiska

Brekeriet är historiska

Tänk om Brekeriets nej tack till Systembolaget blir historiskt? Tänk om bryggeriets irritation över Systembolagets sätt att hantera deras produkter blir en sådan där tipping point som historieböckerna kommer att nämna som händelser som fick Systembolaget att falla?

Ja, jag tar förmodligen i men just nu läser jag boken Audacity of Hops av Tom Acitelli, en fantastisk bok som berättar om den moderna ölkulturen från ett humlefokuserat perspektiv. Boken handlar om Ken Grossman på Sierra Nevada, om Fritz Maytag på Anchor brewing och om alla dessa föregångsmänniskor i den moderna ölkulturen  – personer som trodde på sin sak och som var beredda att satsa på den och som idag är inskrivna i den västerländska öl-sagan för alltid.

Det de gjorde då, på 80-talet, blev historia och det som Brekeriet gör nu är och blir historia. Kanske?

För dig som undrar om vad jag pratar om – short recap:
1) Systembolaget gör om sitt system avseende lokala öl den 1 september  och Brekeriet fick i samband med omkörningen beskedet att de inte längre får sälja 3 öl i 3 butiker utan istället ska få sälja 1 öl i 3 butiker. Beskedet om den radikala minskningen kommer trots att de säljer varenda öl som de levererar till Systembolaget – enligt bolaget är det dock för lite.
2) Brekeriet förvånas över beskedet och ställer frågan till Systembolaget –  varför?
3) Systembolaget kollar beskedet igen, inser sitt misstag, debatterar frågan  i radio och direkt med Brekeriet, och försöker febrilt hitta lösning.
4) Brekeriet säger dock nej till bolagets föreslagna varianter på lösning.

Så istället för att leverera sina tre öl till Systembolaget så drar Brekeriet tillbaka sina tre offerter och säger – nej, nu skiter vi i det här. Nu säljer vi till andra istället.

Andra istället är så klart inte svenska bolag, det finns ju bara ett. Det handlar om butiker i utlandet som Brekeriet i fortsättningen kommer att sälja sin öl hos. I Danmark, i Tyskland, i USA och i Belgien. Till exempel.

Ett av Sveriges bästa bryggerier, som dessutom på alla sätt kvalificerar sig för att vara med om att ”bredda sortimentet” säger hej då och tack för nu och vi kanske ses igen. Eller inte.

Samtidigt som det inträffade är högst besvärande, om inte annat för oss som lärt oss att hålla av Brekeriets öl, så är det också väldigt naturligt. För varför ska Brekeriet sälja sina öl till ett företag som tjatar om:

”ni får det, men inte det”.

och:

”nu var det så att ni sålde si och därför måste ni sälja så”

eller:

”ja, men för att få sälja er öl till någon i en butik som ligger 15 mil bort, kanske i Kalmar, så måste ni först skicka den 60 mil norrut innan vi skickar den söderut igen”

när de kan sälja sina öl till butiker som säger:

”fasen, ni gör verkligen grym öl – kan vi få sälja den hos oss – vilken öl ni än gör?”.

Varför ska de egentligen hålla på med hanteringen av Systembolaget när de har en annan marknad bara några mil bort?

Brekeriet ligger strax utanför Malmö och skulle de vilja ha sina öl i det så kallade beställningssortimentet och ta emot beställningar från orter som ligger längre bort än 10 mil, ja, typ Kalmar eller Halmstad eller kanske Jönköping, så skulle de med jämna mellanrum behöva skicka en låda eller två till – Örebro! Lådans öl skulle sedan packas om – i Örebro! – och de beställda ölen skulle sedan skickas ned till butikerna – butiker som de passerat på vägen upp till Örebro.

Säljer de sina öl i butiker i Danmark eller Tyskland eller Belgien, så skickar de en större mängd öl – ja, en hel pall kanske – och behöver dessutom inte stå för frakten, det gör i de flesta fall importören eller butiken själv….

Så varför skulle de sälja sin öl till en butik som inte riktigt verkar vilja ha den på sina hyllor? När det finns butiker, i andra länder, som längtar efter att ha dem där.

Dessutom får de en butiksinnehavare som gillar deras öl och som hyllar dem som bryggare och berättar det för sina kunder. Det skulle aldrig Systembolaget göra. Ja, det får de inte göra ens – de ska vara opartiska….

Men varför historiskt?

Jo, för att varför skulle inte andra följa efter? Malmö brygghus säljer i stort sett allt de brygger på sin egen bryggpub och på sin egen krog Hamnmästaren – varför skulle de skicka några flaskor till Örebro för ompackning när de kan skicka dem direkt till en butik i Köpenhamn – en transport på 3 mil gentemot 60 mil? De andra skånska bryggerierna? De småländska bryggerierna?

Historiskt för att det är den här typen av händelser som kan skifta ett skeende. Som kan visa det absurda i ett system och som kan få många att säga att nu räcker det. Nu har det gått för långt. Nu får vi tänka på ett annat sätt.

Kanske sitter det några på Systembolaget och tänker att de kommer sakna ett bryggeri som kommer gå väldigt långt på sin höga kvalitet och istället måste de sälja en massa kvantitetsöl som bara smakar illa?

Vi vet inte för jobbar man på Systembolaget så säger man inte sådana saker. Man säljer sina öl, tar en leg-kontroll då och då, avvisar någon som är märkbart berusad och hämtar några beställningar på lagret. Och håller tyst. Om utbudet, om sin åsikt, om vad som är kvalitet – på riktigt.

Inte för att man inte kan något, inte för att man inte vill tipsa om det bästa bryggeriet, utan för att man liksom inte får. Man får tipsa om en stil, om en typ men inte om ett bryggeri eller en producent. Då är man liksom regelvrängare och det ska man inte vara, man ska vara neutral och opartisk i råden man ger kunden.

Jobbar man  i den lokala butiken där Brekeriet än så länge har sina öl uppställda får man inte säga:

”Ska du verkligen köpa de där 8 burkarna med öl som smakar….. eh, ingenting! Ska du inte testa vårt närmaste bryggeri? Som gör öl som älskas över hela världen?”.

Eller:

”Ska du köpa en platta berusningsmedel istället för att köpa tre flaskor smak? – det är ju galet!!”

De som jobbar i de där butikerna i närheten av Brekeriets bryggeri har kanske vant sig vid att det kommer en bryggare Ek och levererar en låda eller två då och då, vant sig vid det där trevliga småsnacket, kanske till och med besökt bryggeriet på en bryggpubskväll och smakat något av allt det experimentella som bröderna Ek brygger och lagrar. Kanske gillat det? Älskat det?

Efter den första september kommer de anställda på Brekeriets närmaste bolagsbutiker tvingas säga:

”Ja, det är sant att det ligger ett bryggeri där borta, det är sant att de gör fantastisk öl men vi, Systembolaget, fuckade upp det, vi dabbade oss, vi gjorde för otympliga regler för de små producenterna så de, de, de säljer inte sin öl här längre…. du får åka till….. Danmark!”.

Fast:

”Men vi har jättemånga öl för runt 10 kronor burken som du aldrig kommer skilja på och som smakar gott till….. Flintastek!!! Med jättemycket grillkrydda!!!”

”Vissa har till och med jättemycket alkohol i sig och de smakar faktiskt…. ja, bara a-l-k-o-h-o-l-!”

”Och vi säljer dem trots att vi säger att vi bara jobbar för att hålla nere möjligheten till missbruk!”

Kuriöst nog vet vi inte det idag men kanske har Brekeriet genom sitt val varit med om att skriva historia.