Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Sex av tio svenskar kan tänka sig utländsk mat på julbordet

Sex av tio svenskar kan tänka sig utländsk mat på julbordet
Hur trogen är du våra klassiska julbordsrätter som julskinka, köttbullar och Janssons frestelse? I en undersökning visar det sig att sex av tio svenskar kan tänka sig att byta ut några av de klassiska julrätterna mot nya smaker.

Det är butikskedjan CityGross som har genomfört undersökningen där man frågat svenskar om de kan tänka sig att byta ut en till två rätter på julbordet. Hela 59 procent var positivt inställda till att införa nya rätter från andra länder på julbordet. De som var mest positiva till nya smaker på julbordet var de som var mellan 18-29 år.

Skaldjur, lamm och kalkon i topp när svenskarna ska testa nytt

– Det traditionella julbordet, med julskinka, köttbullar och sill, är för många en självklarhet. Samtidigt visar siffrorna att en majoritet av svenskarna kan tänka sig att byta ut klassikerna. I år vill City Gross uppmuntra till en härlig jul med nya smaker. Andra länders julmåltider är en riktigt bra inspirationskälla, säger Henrik Weiden, tf marknadschef på City Gross.

De rätter som kändes mest lockande att testa att ha på julbordet är skaldjur, lamm och kalkon. Skaldjur är vanligt förekommande på julbord i Italien, lamm äter man på Island och kalkon är det klassiska USA-inspirerande inslaget på julbordet.

Här är hela listan över vilka rätter svenskarna kan tänka sig på julbordet:

1.    Skaldjur (Italien) 35%

2.    Rökt lamm (Island) 32%

3.    Kalkon (USA) 31%

4.    Friterade potatispannkakor (Israel) 22%

5.    Friterad kyckling (Japan) 19%

6.    Julig köttpaj (England) 17%

7.    Julgås (Tyskland)10%

8.    Rostad gris (Filipinerna)  9%

9.    Ostron (Frankrike) 9%

10.  Salt torsk (Portugal) 5%

11.  Ångat fårhuvud (Norge) 1%

12.  Jag äter aldrig julbord/-mat 3%

13.  Tveksam, vet ej 14%

*Undersökningen har genomförts av Sifo på uppdrag av oss på City Gross. Totalt har 1000 intervjuer genomförts mellan 23 september – 30 september 2019. De tillfrågade utgör ett representativ urval av populationen och är allmänheten i åldrarna 18–79 år.
Annons: