Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Så undviker du att smoothien blir en sockerbomb

Så undviker du att smoothien blir en sockerbomb
Att dricka smoothie till frukost är inte alltid så nyttigt som man kan tro. Ett glas smoothie kan innehålla ungefär lika mycket socker som i ett glas coca-cola.

Många ser smoothien som ett nyttigt alternativ till frukost eller mellanmål. Det man glömmer bort då är att den kan bli en riktig sockerbomb om man inte har rätt mängd frukt i. Sockret gör att din blodsockernivå skjuter upp i höjden och gör att du blir hungrig redan en kort stund efter.

Den amerikanska dietisten Rebecca Ditkoff jämförde mängden socker i en 50 centiliters cola med en grön smoothie på 60 centiliter.

Smoothien var gjord på grönkål, banan, ananas, färsk ananasjuice, mango och spenat och innehöll 47,5 gram socker. Det är bara några gram färre än colan som innehåller 52 gram socker.

– Frukt är både närande och fördelaktigt om det kommer i rätt portioner. Det finns en risk att man får för mycket av det goda, säger Ditkoff till The Huffington post.

Recept: Kardashian – nyttig grön smoothie

Mindre frukt och mer grönt i smoothien

Rebecca Ditkoff rekommenderar att utesluta ananasjuicen och begränsa frukten till totalt 2 deciliter. Till exempel om du gör en smoothie med banan och mango så tar du bara en halv banan och endast 1 deciliter med mango. Det blir tillsammans 2 deciliter.

Tänk också på att inte blanda i drycker med socker i. Det kan till exempel vara tillsatt socker i vissa soja- och havredrycker.

Källa: The Huffington post

Recept: Smoothie med blåbär och ananas 

Recept: Smoothie bowl med körsbär

Annons: