Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Nyttig mat som håller dig mätt längre – se listan

Tror du att nyttig mat gör att du blir hungrig snabbare än vanligt? Det stämmer inte! Om du väljer mat som innehåller mycket fibrer kan du hålla dig mätt i flera timmar. Här listar vi nyttiga livsmedel som håller både hungern och sötsuget borta!

Många har fortfarande uppfattningen att hälsosam mat inte är tillräckligt mättande. Det är helt fel. Den stora nyckeln är att välja in fiberrika livsmedel. Försök att inkludera en fiberkälla i varje måltid så blir du både mätt och får de vitaminer kroppen behöver.

Här ger vi dig 7 förslag på mat som håller dig mätt och belåten länge!

Bönor och linser

Bönor och linser

Bönor är en fantastisk källa till fiber, och kikärtor är inget undantag. Hummus (som görs av kikärtor) innehåller cirka 2,7 gram fibrer per 3 matskedar. Tänk bara på vad du äter till hummusen. Pitabröd gjort av vetemjöl är inte lika mättande, och framför allt inte nyttigt, som fullkorn, eller rotfrukter och grönsaker som doppas i hummusen.

Linser ger dubbel mättnad eftersom de är packade med proteiner och fibrer. 2 deciliter linser innehåller nästan 4 gram fibrer och drygt 4 gram protein.

Läs också: Enkelt recept på hummus

Läs också: Recept vår goda linssoppa

1 av 7

Källa: Womenshealthmag.com