Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Migrän – 5 tips på mat som lindrar

Migrän – 5 tips på mat som lindrar

Migrän – 5 tips på mat som lindrar

Migrän är en sjukdom som många lider av. Är du drabbar? Kolla in dessa husmorstips på vad du kan äta för att lindra.

Migrän drabbar omkring femton procent av den svenska befolkningen. Det finns enkla husmorsknep att ta till när du känner att ett anfall är nära eller när det redan börjat. Visste du att många som lider av migrän har brist på magnesium? Det finns många goda råvaror som innehåller magnesium vilket är väldigt bra att äta vid migrän.

Läs också: Så gör du te mot migrän

Här har vi samlat fem tips på kost som kan lindra och förhindra migrän.

Ingefära

Ingefära

Tugga på ingefära! Ingefära är något kroppen älskar och en rå ingefärsrot kan lindra illamåendet som många känner innan, under och efter ett migränanfall. Ett tips är att äta ingefära varje dag! Det har visat sig att ingefära motverkar inflammatoriska ämnen i hjärnans blodkärl vilket kan förhindra nya anfall. Läs mer om ingefära här!

1 av 5

Läs också: Här är 10 nyttiga saker du borde äta varje vecka
Källor: Migränyoga – författare Per Söder, Dailymail.co.uk, Hälsoliv.se