Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Matkombinationerna som maxar ditt näringsupptag

Alla har matkombinationer som de älskar, som vattenmelon och fetaost, yoghurt och bär eller kanske äpple och kanel? Och det verkar som att det kan ligga långt mer än smak bakom, nämligen hur kroppen tar upp näring. Här är de bästa livsmedlen att kombinera för att maxa ditt näringsupptag!
C-vitamin och plantbaserat järn

C-vitamin och plantbaserat järn

För att kroppen enklast ska kunna tillgodogöra sig plantbaserat järn behöver man ge den en liten boost med C-vitamin. C-vitaminet hjälper till att bryta ner järnet till en form som kroppen lättare kan absorbera. Det räcker inte att se till att äta båda näringsämnen under samma dag, kroppen kommer att tillgodogöra sig järnet avsevärt bättre om de kombineras i samma måltid, enligt en studie publicerad i American Journal of Clinical Nutrition.

Ät det här: Kläm lite saft från en citron över spenatsallad, eller tillsätt tärnade äpplen i en linsrätt.

2 av 6

Läs också: Här är maten och drycken du aldrig ska kombinera

Läs också: 8 konstiga matkombinationer som folk älskar

Källor: NBC News, NCBI.

Annons: