Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Maten som gör dig stark och bygger muskler – 9 livsmedel

När du vill bygga muskler eller helt enkelt bara stärka upp kroppen hjälper det att äta rätt. Mat som är rik på protein gör dig stark och får dig att må bra. Här är 9 vanliga livsmedel som du borde prova om du tränar och rör på dig. Men tänk också på att du får i dig tillräckligt med kalorier så att du orkar.
Kyckling

Kyckling

100 gram rå kycklingfilé innehåller 23 gram protein. Kyckling som tillagats på rätt sätt är supernyttigt! En naturlig låg fetthalt i kombination med nyttigheter såsom B-vitaminer, fosfor, selen och zink. Kyckling är dessutom så enkelt att variera. Stek den i ugn eller stekpanna och använd till sallader eller grytor.

3 av 9

Läs också: 8 livsmedel som bränner fett

Läs också: 10 nyttiga saker du ska äta varje vecka

Källa: Flexonline, Topphälsa, Livsmedelsverket, Ica

Protein kan ses som musklernas byggstenar och består av aminosyror. Vi människor behöver cirka 20 olika aminosyror för att överleva. 11 av dem kan kroppen tillverka själv men 9 av dem måste tillföras via kosten.

Livsmedel som innehåller alla de essentiella aminosyrorna kallas för fullvärdiga proteinkällor. Livsmedel från växtriket innehåller inte alla de essentiella aminosyrorna för sig men tillsammans kompletterar de varandra. Därför är det viktigt att äta en blandad kost.

Proteinbehovet varierar från person till person beroende på kroppsvikt och hur mycket man tränar. WHO rekommenderar att vuxna äter 0,8 gram protein per kilo medan barn över två år bör få i sig 0,9 gram per kilo kroppsvikt. Tränar du hårt har du ett större behov av protein.

Källa: Livsmedelsverket

 

Annons: