Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Maten som gör dig stark och bygger muskler – 9 livsmedel

Maten som gör dig stark och bygger muskler – 9 livsmedel
När du vill bygga muskler eller helt enkelt bara stärka upp kroppen hjälper det att äta rätt. Mat som är rik på protein gör dig stark och får dig att må bra. Här är 9 vanliga livsmedel som du borde prova om du tränar och rör på dig. Men tänk också på att du får i dig tillräckligt med kalorier så att du orkar.
Ägg

Ägg

100 gram ägg innehåller 12 gram protein. Ägg är med andra ord en riktigt bra källa till protein. Äggvitan innehåller massor av proteiner medan äggulan innehåller fetter, karetenoider och kolesterol. Det är vanligt att de som tränar hårt undviker gulan, men gör inte det! Större delen av gulans fett är omättat vilket är bra för kroppen plus att du samtidigt får i dig massor av värdefulla näringsämnen på köpet.

1 av 9

Läs också: 8 livsmedel som bränner fett

Läs också: 10 nyttiga saker du ska äta varje vecka

Källa: Flexonline, Topphälsa, Livsmedelsverket, Ica

Protein kan ses som musklernas byggstenar och består av aminosyror. Vi människor behöver cirka 20 olika aminosyror för att överleva. 11 av dem kan kroppen tillverka själv men 9 av dem måste tillföras via kosten.

Livsmedel som innehåller alla de essentiella aminosyrorna kallas för fullvärdiga proteinkällor. Livsmedel från växtriket innehåller inte alla de essentiella aminosyrorna för sig men tillsammans kompletterar de varandra. Därför är det viktigt att äta en blandad kost.

Proteinbehovet varierar från person till person beroende på kroppsvikt och hur mycket man tränar. WHO rekommenderar att vuxna äter 0,8 gram protein per kilo medan barn över två år bör få i sig 0,9 gram per kilo kroppsvikt. Tränar du hårt har du ett större behov av protein.

Källa: Livsmedelsverket