Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Här är maten som gör dig lycklig

Visste du att maten påverkar dig och ditt humör och kan motverka stress, ångest och depressioner? Den styr om du är glad, ledsen, pigg eller trött. Ät dig lyckligare med dessa 9 livsmedel!

Alla våra livsmedel innehåller ämnen som påverkar oss på olika sätt. Vet vi bara vad vi ska äta så kan vi se till att få i oss livsmedel som gör oss på bättre humör, minskar eventuell ångest och fixar sömnen.

Bananer

Bananer

Bananer innehåller höga halter av aminosyran tryptofan. Det är ett ämne som i kroppen omvandlas till serotonin, det är ett signalämne som brukar kallas för kroppens glädjehormon. Bananer är också bra för kvinnor med pms-besvär, den innehåller nämligen höga nivåer av vitaminet B6. Den tros kunna lindra PMS-symptom som till exempel humörsvängningar.

1 av 9

Källa: consume reports, svd, aftonbladet.se, bristguiden.se

Läs också: Maten som gör dig smart

Läs också: Ät dig ung – här är maten som gör dig yngre

Annons: