Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Maten som förbättrar och skyddar solbrännan

Bättra på brännan med mat? Ja, det går faktiskt! Här är 7 livsmedel som kan hjälpa brännan på traven, och som dessutom ger dig ett bättre solskydd.
Morötter

Morötter

Antioxidanten betakaroten stimulerar hudens pigmentering och hjälper huden att bevara en gyllenbrun ton. Betakaroten är det som gör morötter orange, men finns även i många andra frukter och grönsaker. Det hjälper även till att skydda huden mot solen. Vid normal kost får du i dig omkring 1-3 mg betakaroten per dag. För att se någon skillnad måste du upp i dagliga doser på 25 mg per dag. Men tänk såklart på att inte överdosera.

Morötter innehåller rikligt med betakaroten som kan omvandlas till vitamin A, hela 8 695 µg (mikrogram) per 100 gram. En genväg är att i stället satsa på att dricka morotsjuice. Men tänk på att du måste få i dig fett för att ta upp ämnet ordentligt.

Middagstips: Morotssoppa med fetaostkräm och stekt salladslök

1 av 8

Läs också: Här är maten som kan ge dig sömnproblem

Läs också: Maten som ger dig problem med magen

Text: Maria K Broman/Mitt Kök