Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Mat som är bra för magen – 9 tips

Mat som är bra för magen – 9 tips

Har du ofta ont i magen, gaser eller andra magproblem? Stress, pms eller fel kost kan alla ställa till det. Här är 9 tips på livsmedel för en gladare mage!

Många har en mage som krånglar och är orolig. Den kan vara trög, lös, gasig, uppsvälld, kniper, värker eller knorrar. Och det påverkar hela kroppen, ja hela livet. Eftersom magen är kroppens centrum bestämmer den också hur vi mår psykiskt.

Alla kan dessutom drabbas av magsjuka och illamående från tid till annan. Vad ska vi då äta för att må bra?

Vi listar nio livsmedels som är snälla mot magen!

Mandlar och nötter

Mandlar och nötter

Mandlarnas höga innehåll av kostfibrer mättar, gynnar matsmältningen och kan ha en viktminskande effekt. Både mandlar och nötter är rika på vitamin E och magnesium som reglerar stresshormonet kortisol som är skadligt för vår hjärt- och kärlhälsa.

En studie som publicerades i American Journal of Clinical Nutrition visade att de som åt nötter regelbundet löpte mindre risk att drabbas av skadliga inflammationer än de som inte åt nötter alls.

1 av 9

Läs också: Här är maten som får dig att sova bättre

Läs också: 13 matvaror som gör dig ännu smartare

Källa: Måbra.com, Iform.se, Vårdguiden 1177, Hälsoliv

Text: Maria K Broman