Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Kokosolja – så använder du det i matlagningen

Kokosolja är både trendigt och nyttigt. Men hur använder man det i matlagningen? Här ger vi dig 7 supertips!

Här får du 7 tips på hur du ska inkludera kokosoljan i din matlagning:

Stekning och uppvärmning

Stekning och uppvärmning

Vissa oljor är inte bra att använda vid höga temperaturer men kokosolja är ett utmärkt alternativ då den klarar av höga temperaturer. Dessutom är den nyttigare och ger fin smak till maten. Gjutjärnspannan kan du även smörja in med kokosolja. Den rostar inte och luktar gott på köpet.

1 av 7

Läs också: Här är våra goda recept med kokosolja

Läs också: Kokosolja – 7 saker du inte visste om den

Källa: Matvett.se, Mjukhud.se, Kostdoktorn.se

Text: Maria K Broman

Förr trodde man att kokosolja var onyttigt. I dag vet man bättre. Fördelen med kokosolja är att den består av medellånga fettsyror (laurinsyra) som förbränns lättare i kroppen än de långa fettsyrorna som finns i smör. Fördelningen av de olika fettsyrorna är unik för kokos och lagras inte i kroppen som fett utan omvandlas i stället till energi i cellerna. Kokosoljan kan hjälpa dig som vill gå ner i vikt, har högt blodtryck eller problem med magen. Dessutom passar den utmärkt i sin sammansättning för matlagning av Gi- och Lchf-rätter. Rekommendationen är en till tre matskedar om dagen.