Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Kaffe – så många koppar ska du dricka

2-3 koppar kaffe om dagen är lagom att dricka enligt experten professor Peter J Rogers.
Eftersom vi inte dricker kaffe 24 timmar om dygnet, vaknar en kaffedrickare ofta med abstinensliknande besvär.
Kaffe är livsviktigt för väldigt många. Men hur många koppar ska man egentligen dricka varje dag för att må bra. Experten och professorn Peter J Rogers vet svaret!

Kaffe är för många en livsnödvändig del av vardagen, då vi upplever att vi blir piggare och mer alerta efter en kopp. Huruvida kaffe är bra eller dåligt för ditt välmående, eller vilka effekter det egentligen har på din kropp, finns det däremot mängder av rapporter om.  Bör vi dricka en eller fem koppar om dagen, eller ska vi kanske avstå helt och hållet?

– Generellt är det faktiskt närapå ett nollsummespel att dricka kaffe eller te”, säger koffeinexperten professor Peter J Rogers vid Bristol University i England, till Veckans Affärer.

Studierna visar nämligen att ju mer kaffe vi dricker desto mer toleranta blir vi mot drogen. I slutändan innebär det att vi blir så toleranta att vi får svårt att nå en uppiggande effekt av drickandet. Samtidigt är effekten något av en illusion, enligt professorn.

Eftersom vi inte dricker kaffe 24 timmar om dygnet, vaknar en kaffedrickare ofta med abstinensliknande besvär.

– Kaffedrickare upplever visserligen att man blir mer pigg och alert på morgonen, men då jämför man med det abstinensliknande tillståndet. Sanningen är faktiskt att den som dricker kaffe på morgonen inte blir mer alert än en person som inte brukar dricka kaffe.

Enligt Peter J Rogers blir en person som dricker kaffe dessutom tröttare senare under dagen.

Så hur ska då den som trots allt gillar kaffe och de till synes positiva effekter ”drogen” har, portionera sitt drickande under en dag. Ja, för att inte riskera att bli slö senare under dagen gör man bäst i att dricka max 2-3 koppar per dag, enligt professor Peter J Rogers.

Bästa sättet att fördela drickandet på är att dricka en kopp på morgonen, en runt lunch och kanske en kopp på kvällen, beroende på hur svårt man har att somna, skriver Veckans Affärer.

– Dåsigheten som är förenad med det abstinensliknande tillståndet gör att en del har lättare att somna på kvällen, säger professorn.

Läs också: 10 saker du måste veta om kaffe