Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Grönkål – 5 fakta om den nyttiga grönsaken

Grönkål är både gott och nyttigt och kan tillagas på flera olika sätt. Lägg det i en sallad, gör en nyttig soppa eller gör en god pasta med grönkål.

Grönkål uppskattades redan av de forntida egyptierna. Växten tål frost och bladen innehåller massvis av C-vitamin – nyttigt och är en klockren kombination! Om du inte redan har med grönkål på din inköpslista så ska du definitivt lägga till den med en gång.

Här är 5 saker du inte visste om grönkål!

Nyttigt

Nyttigt

100 gram grönkål innehåller 160 procent av det rekommenderade intaget av C-vitamin. Det innehåller också mycket av vitaminerna A och E, samt en hel del järn.

Grönkålen innehåller stora mängder lutein, en slags karotenoid som är bra för kroppen. Forskning från Linköpings universitet visar att lutein kan dämpa inflammationer i blodet som man kan få efter en hjärtinfarkt. Detta minskar i sin tur risken för fler hjärtinfarkter.

Läs också: Recept på pizza med grönkål, svamp och citron

1 av 5

Läs också: Så gör du grönkålspesto

Läs också: 5 anledningar att äta ingefära varje dag!

Text: Elin Gunnarsson

Annons:
2 kommentarer om "Grönkål – 5 fakta om den nyttiga grönsaken"
  • Frankie Fouganthin
    Frankie Fouganthin

    Hej!
    Hur är det möjligt att ni missat det viktigaste om Grönkålen?: att den innehåller mängder av LUTEIN – ett livsviktigt näringsämne som sänker inflammationer i kroppen och är bra för både hjärta och kärl. Det skyddar mot grå starr, förhindrar åderförkalkning och mycket annat!
    (Se t.ex. inslaget i Rapport (SVT) 25 juli 2017)
    Med vänlig hälsning,
    /Frank

    • Mitt Kök
      Mitt Kök
      svar till Frankie Fouganthin

      Hej Frankie, tack för tipset! Jag uppdaterar artikeln. Allt gott, Patricia på Mitt kök-redaktionen