Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Frukt, bär och grönsaker – nyttigast råa eller tillagade?

Hur ska man egentligen göra med sina grönsaker och bär? Är de nyttigast som de är, eller får man ut mest näring genom att tillaga dem? Ibland förloras näringsämnen vid tillagning, och ibland blir det nyttigare vid tillagning. Guide – så vet du vad du ska göra med några av våra vanligaste grönsaker, frukter och bär.
Skillnad mellan olika vitaminer

Skillnad mellan olika vitaminer

B-vitamin och C-vitamin är vattenlösliga och genom att koka livsmedel kan du påverka hur väl näringsämnen bevaras. Vattenlösliga vitaminer ”läcker” från grönsakerna när man kokar dessa, men om du använder vätskan sen till till exempel soppa eller liknande så kan du ändå ta tillvara på vitaminerna. Vitaminerna A, D, E och K tillhör gruppen fettlösliga vitaminer, som tas upp av kroppen med hjälp av gallsyror.

Några livsmedel som innehåller mycket B & C-vitamin: grönkål, broccoli, ägg, mjölk, baljväxter, apelsin och paprika.

Några livsmedel som innehåller mycket A, D, E och K-vitamin: morötter, ägg, brysselkål, fet fisk, ägg, spenat.

Klicka vidare för att läsa om vanliga grönsaker, frukter och bär – och hur de tillagas bäst 

1 av 7

Källa: Huffington Post, Livsmedelsverket

Annons: