Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Frukost – det här ska du inte äta på morgonen

Frukost är dagens viktigaste mål. Ändå slarvar alltför många med den. En del äter ingenting, och många som äter - äter helt fel. Här är maten du ska försöka undvika helt till frukost!
Smaksatt/sockrad yoghurt/filmjölk

Smaksatt/sockrad yoghurt/filmjölk

Här finns en hel del färgämnen och dessutom massor av tillsatt socker. Du får snabb energi men du blir snabbt trött och får svårt med koncentrationen. Väldigt många yoghurtar innehåller färgämnen, aromer, gelatin och tillsatt socker – en ganska dum kombination när det handlar om frukost.

Läs också: Så gör du en chiapudding till frukost

1 av 8

Läs också: Goda frukostrecept för hela familjen – se här!

Läs också: 5 vanliga myter om detox

Text: Maria K Broman
Källa: Mynewsdesk, Fitness och hälsa, Kosttipset, Äktavara, Natgeo, Allergimat

Livsmedelsverkets rekommendationer säger att vi bör få i oss 20-25 procent av hela dagens kaloribehov till frukost. En bra frukost har oerhört stor betydelse för såväl hälsa som prestationsförmåga och påverkar dessutom vikten positivt eftersom den sätter i gång förbränningen.

Tipset för dåliga morgonätare är att vänta tills man kommer till jobbet, eller börja dagen med en promenad för att kickstarta aptiten. Alternativt börja dagen med ett glas ljummet citronvatten.

Annons: