Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Frön – här är de nyttigaste fröerna

Fler och fler använder sig av frön i matlagning och bakning. Frön är proppade med nyttigheter, och de är dessutom väldigt goda. Här får du veta varför och vilka frön du ska äta varje dag!

Numera måste man inte gå till en hälsokostaffär för att få tag i frön. De flesta livsmedelsbutiker har ett stort utbud av frön, så väl i påse som lösvikt. De är alla fulla med nyttigheter som kostfibrer, proteiner, fibrer, mineraler, vitaminer och nyttiga fettsyror. Oavsett om du har problem med magen, ett högt kolesterol, eller bara vill leva ett hälsosammare liv via maten, finns det mycket att välja på.

Och det är så enkelt! Använd fröna i baket, strö dem på filen, yoghurten eller gröten. Eller varför inte blanda i smoothien? Och när du lagar mat passar de utmärkt att ha i såväl sallad som grytor, soppor, fisk- och kötträtter. Använd fantasin! Pumpakärnor och solrosfrön är också utmärkta att äta som snacks.
Här är allt du behöver veta om de 6 populäraste och nyttigaste fröerna:

Chiafrön

Chiafrön

De populära chiafröna kommer från Mexiko där aztekerna använder sig av det för att orka med långa vandringar i bergen. Det är en superantioxidant som motverkar inflammationer, är bra mot hjärt- och kärlsjukdomar, och bra för magen, cellbyggnaden, muskeltillväxten och skelettet. Dessutom en bra källa till omega 3. Fröet har lågt GI-värde vilket gör att blodsockernivåerna stabiliseras, och innehåller hela 18 nyttiga aminosyror.

Därför ska du äta chiafrön varje dag – se här!

3 recept med chiafrön du kommer älska

1 av 6

Läs också: Här är de nyttigaste nötterna – se listan

Källa: Gp.se, Hälsosidorna.se, Wikipedia.org, Svt.se, Recepthjälpen.se, Fröguiden.se

Text: Maria K Broman

5 kommentarer om "Frön – här är de nyttigaste fröerna"
  • Jansson Henrik
    Jansson Henrik

    Som sagt 1 till max 2 msk okrossade linfrön per dygn.

    Aldrig äta krossade linfrön som inte upphettats till 250 – 275 grader.

    Linfrön innehåller cyanid!

    Linfrön är lite som bitter mandel. Cyanid avvändes av tyskarna i utrotningen, undernamnet Cyklon-B.

  • Jansson Henrik
    Jansson Henrik

    Hur tänkte Du nu – Maria K Broman?

    Vad är det för ohälsosamma råd Du ger? Strider mot all vetenskap, kunskap och livsmedelsverkets rekommendationer.

    Tänk dig för!

    Äta aldrig hela och krossade linfrön som ”bara” som snacks.

    Innehåller giftet Cyanid!

    Max 1 – 2 msk/dygnet hela frön på typ filen. Aldrig krossade frön!

    • Mitt Kök
      Mitt Kök
      svar till Jansson Henrik

      Hej Henrik!
      Tack för din kommentar.
      Först vill jag säga att linfrön är rika på mineraler, kostfiber, protein och fett – men framför allt omega 3, och det kan bara tas upp om fröna är krossade eller om det är linfröolja. De hela fröna hjälper däremot magen och sänker GI, så det beror lite på vad man är ute efter.
      Det stämmer att krossade linfrön även innehåller ämnet inamarin, som KAN omvandlas till vätecyanid. Vätecyanid är giftigt och därför bör man vara försiktig med att konsumera stora mängder linfrö. Livsmedelsverket rekommenderar ett intag på max 1–2 msk per dag. Dessa mängder medför ingen förgiftningsrisk.
      Det allra bästa är kanske en mix av både hela och krossade linfrön, då får du alla positiva effekter linfröet har.
      Så här svarar Livsmedelsverket:
      ”Intag av 3-10 matskedar krossat linfrö ger en påtaglig cyanidexponering som kan vara skadlig vid långtidsanvändning, men innebär knappast någon risk för akut förgiftning. Vid sjukdom eller undernäring (fasta) kan dock kroppens förmåga att avgifta cyanid vara nedsatt.”
      Vill man baka med krossat linfrö så försvinner cyaniden till stor del, och vid ungefär 175-259 grader som du själv skriver.
      Ang linförolja svara LVM så här:
      ”Livsmedelsverket får ibland frågor om linfröolja kan innehålla cyanid. Det finns mycket lite uppgifter i den vetenskapliga litteraturen som kan ge svar på denna fråga. De uppgifter som finns antyder att det mesta av cyaniden blir kvar i presskakan när linfröolja pressas ur fröna, och att oljan därför inte skulle kunna innehålla några större mängder cyanid. Det finns mycket begränsade uppgifter om analys av linfröolja. I det fall olja analyserats innehöll den inte någon påvisbar mängd av cyanogena glykosider, men detta är uppgifter från en enstaka studie.”
      Mvh
      Maria

  • Jansson Henrik
    Jansson Henrik

    Hej, Maria

    Tack för svar! När jag läser på producenten Risenta produktsida om krossade linfrön rekommenderar Risenta att man inte äter krossade linfrön som inte upphettats.

    Att produkten krossade linfrön främst är en ingrediens bakning. Om man ändå väljer att äta krossade linfrön skall man inte äta mer än 1 msk per dag. Källa: http://www.risenta.se/produkter/froer-karnor/krossade-linfro

    Hur som, instämmer jag i att linfrön är nyttiga.

    Finns det annat att tänka på vid överdrivet av fröer, nötter, frukter o.s.v, mer än att det alltid i regel är onyttigt att överdriva ett intag. Grapefrukt är något som klassas som nyttigt, men som har en restriktivitet avseende intag, precis som linfröna.

    Hälsningar
    Henrik

    • Mitt Kök
      Mitt Kök
      svar till Jansson Henrik

      Hej Henrik! Vad kul att du är så intresserad av mat! Generellt kan man säga att ett överdrivet intag av något aldrig är bra, vare sig maten klassas som nyttig eller onyttig.”Lagom” är oftast bäst! Mvh Linnea, webbredaktör Mitt kök