Logga in här

Frön – här är de nyttigaste fröerna

Fler och fler använder sig av frön i matlagning och bakning. Frön är proppade med nyttigheter, och de är dessutom väldigt goda. Här får du veta varför och vilka frön du ska äta varje dag!

Numera måste man inte gå till en hälsokostaffär för att få tag i frön. De flesta livsmedelsbutiker har ett stort utbud av frön, så väl i påse som lösvikt. De är alla fulla med nyttigheter som kostfibrer, proteiner, fibrer, mineraler, vitaminer och nyttiga fettsyror. Oavsett om du har problem med magen, ett högt kolesterol, eller bara vill leva ett hälsosammare liv via maten, finns det mycket att välja på.

Och det är så enkelt! Använd fröna i baket, strö dem på filen, yoghurten eller gröten. Eller varför inte blanda i smoothien? Och när du lagar mat passar de utmärkt att ha i såväl sallad som grytor, soppor, fisk- och kötträtter. Använd fantasin! Pumpakärnor och solrosfrön är också utmärkta att äta som snacks.
Här är allt du behöver veta om de 6 populäraste och nyttigaste fröerna:

Chiafrön

Chiafrön

De populära chiafröna kommer från Mexiko där aztekerna använder sig av det för att orka med långa vandringar i bergen. Det är en superantioxidant som motverkar inflammationer, är bra mot hjärt- och kärlsjukdomar, och bra för magen, cellbyggnaden, muskeltillväxten och skelettet. Dessutom en bra källa till omega 3. Fröet har lågt GI-värde vilket gör att blodsockernivåerna stabiliseras, och innehåller hela 18 nyttiga aminosyror.

Därför ska du äta chiafrön varje dag – se här!

3 recept med chiafrön du kommer älska

1 av 6

Läs också: Här är de nyttigaste nötterna – se listan

Källa: Gp.se, Hälsosidorna.se, Wikipedia.org, Svt.se, Recepthjälpen.se, Fröguiden.se

Text: Maria K Broman