Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Ät rätt fett – maten du ska äta och undvika

Det finns bra fett och så finns det dåligt fett. Bra fett ökar din fettförbränning och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Dåligt fett höjer kolesterolvärdet i ditt blod. Här är maten du ska äta samt den du ska undvika!
Omättat fett

Omättat fett

Omättat fett är det som kallas bra fett. Omättade fetter minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, dessutom bidrar det till ökad fettförbränning. Personer som äter omättat fett bränner mer fett än personer som äter samma dos mättat fett. Försök få i dig minst en produkt som innehåller omättat fett vid varje måltid.

Matvaror som innehåller omättat fett:

– Fet fisk
– Skaldjur
– Avokado
– Oljor, exempelvis oliv-, majs- och solrosolja
– Frön och nötter
– Ägg
– Tofu
– Alger
– Grönkål
– Spenat

1 av 3
Källa: Fetter.se
Text: Johan Blomquist

– Mandlar och andra nötter
– Havrekli
– Sojaprotein
– Frukt och grönt
– Rapsolja

Annons: