Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Därför ska du äta spenat varje dag

Därför ska du äta spenat varje dag

Spenat är något av det nyttigaste vi kan äta. Den har mycket positiva effekter för din kropp.

Här är 9 bra anledningar att äta spenat varje dag!

Svenskarna har blivit bättre på att äta grönsaker men fortfarande äter många alldeles för lite. Egentligen är det jättelätt. Spenat är till exempel en riktig näringsbomb och innehåller nästan inga kalorier alls. Äter du en portion (50 gram) babyspenat får du i dig flera dagars behov av både vitaminer, mineraler och antioxidanter! Spenat innehåller dessutom mycket järn. Babyspenaten passar bäst till sallader medan vanlig spenat gör sig bäst till lagade maträtter. Och variationerna är oändliga, du kan göra spenatsoppa, baka med spenat, ha den i våfflor och pannkakor, stuvningar, grytor, lasagne, eller bara steka och ha som tillbehör. Använd fantasin!

1. Bra för hjärnan
Vitamin K, lutein och beta-karoten som finns i spenat hjälper hjärnan att fungera. Forskarna har efter studier funnit att de som åt spenat varje dag hade en bättre hjärnkapacitet än andra. De som åt det två gånger om dagen hade samma kognitiva förmågor som de som var 11 år yngre och inte åt spenat eller annat grönt.

2. Motverkar sjukdomar
Spenaten innehåller en masa antioxidanter som minskar risken för stroke, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. Det är karotenoiderna som förhindrar skador på celler, vävnader och genetiskt material. Enligt en studie som publicerats i tidskriften Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention, så visade det sig att de som åt spenat minst två gånger i veckan hade en lägre risk att utveckla bröstcancer, jämfört med dem som inte gjorde det.

3. Gå ned i vikt
Forskare vid Lunds universitet har kommit fram till att extraktet thylakoider från gröna blad i spenat (även broccoli och grönkål) ökar mättnadskänslan och minskar sötsuget. De både fördröjer nedbrytningen av fettet i maten och frigör hormoner i tarmen. Testpersonerna gick inte bara ned i vikt, de fick också bättre blodfetter och lägre blodsocker.

4. Starkare ben
I spenat finns vitamin K som är jätteviktigt för kroppens benuppbyggnad. I en amerikansk sjuksköterskestudie kom man fram till att det var 30 procent färre fall av benskörhet bland de kvinnor som åt mest K-vitamin jämfört med de som åt minst.

5. Vitaminbomb
Förutom 181 % av vitamin K innehåller 2,5 dl rå spenat, 56 % vitamin A, 15 % folat, 14 % vitamin C och 13 % mangan, av dagsbehovet. Värmebehandlad spenat (2,5 dl) innehåller mer än 100 % vitamin A och K, mer än 20 % folat, vitamin C, riboflavin, vitamin B6, mangan, järn, kalcium och kalium, och mer än 10 % av fibrer, vitamin E, tiamin fosfor och koppar, av dagsbehovet.

7. Förebygger rynkor
Karoteinoiderna betakaroten, lutein och zeaxantin är alla starka antioxidanter som skyddar kroppen mot skadliga fria radikaler. De bevarar därmed elasticiteten i hudcellerna och gör så att huden ser ung och frisk ut. Även den stora mängden C-vitamin håller bindväven i huden fast och spänd.

8. Bättre syn
Vitamin A är viktigt för syn, hud och fosterutveckling. Spenat innehåller också stora mängder lutein, en karotenoid som skyddar mot grå starr och andra ögonsjukdomar.

9. Sänker kolesterolet
Luteinet har även visat sig hjälpa kärlväggarna att “skaka av” kolesterolet. Om du har en hög nivå av dåligt kolesterol, är spenat något du absolut bör inkludera i din kost. Cirka 70 gram spenat är tillräckligt för att dra nytta av alla de bra näringsämnen grönsaken innehåller.

Läs också: Knepen som gör underverk för matlagningen

Läs också: Det här visste du inte att du kan göra med en gurka

Text: Maria K Broman

Källa: Sund.nu, Aftonbladet.se, Sydsvenskan.se, Iform.se, Kk.no, Biglife.se, Dinavitaminer.se

Foto: Colourbox, Marcio Jose Sanchez,

Foto: Colourbox, Marcio Jose Sanchez,