Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Dålig andedräkt? Här är 6 saker som hjälper

Dålig andedräkt är inte roligt för någon. Men det finns några saker du kan äta som gör andedräkten fräsch igen. Här listar vi dem!

Har du problem med odör från munnen vill vi tipsa om några naturliga saker du kan ta hjälp av. Äter du det här kommer du att kunna andas lugnt (och fräscht) igen.

Läs också: Här är maten som ger dig dålig andedräkt

Gurka
En gurkskiva kan vara din räddare i nöden när den dåliga andedräkten gör sig påmind. Tryck upp gurkskivan mot gommen med tungan i cirka 30 sekunder och munnen känns som ny igen. Gurkan dödar bakterierna i munnen som förorsakar dålig andedräkt.

gurka

Foto: Fotolia

Koriander och mynta
Att tugga på mynta eller koriander är ett naturligt och bra alternativ till tuggummi. Det är örternas klorofyll som tar bort den dåliga andedräkten.

mynta

Foto: Wolfgang Kleinschmidt

Kardemumma
Kardemumma bidrar till att döda munnens bakterier. Skölj munnen med kardemumma och du kommer att få en mycket fräschare andedräkt.

kardemumma

Foto: Fotolia

Vatten
Att dricka vatten är bra på många sätt, även mot dålig andedräkt. Pratar du mycket kan du bli torr i munnen vilket leder till sämre andedräkt. Lösningen är att alltid ha vatten till hands. Det verkar salivstimulerande.

drick vatten ofta

Foto: Fotolia

Grönt te
Enligt en amerikansk studie kan grönt te hjälpa mot dålig andedräkt. I de gröna tebladen finns det kraftfulla antioxidanten polyfenol som rensar munnens föroreningar och har visat sig hämma tillväxten av bakterier i munnen. Studien publiceras i tidskriften Archives of Oral Biology.

grönt te

Foto: Stella Pictures

Äpple
Ät ett äpple mellan måltiderna för att förhindra dålig andedräkt. Äpplen är sura och gör så att salivutsöndringen ökar.

äpple

Foto: Fotolia

Läs också: Här är maten som ger dig dålig andedräkt

Källa: Vårdguiden, Archives of Oral Biology, tandhygienisten.se, The Breath Clinic

Text: Julia Wiberg