Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Chiafrön – 10 saker du bör veta

Chiafrön – 10 saker du bör veta
Chiafrön! Helt plötsligt äter nästan alla om dessa trendiga frön. Men vad är det egentligen? Kolla här!

Blanda chiafrön i gröt, müsli, frökex eller smoothies. Äter du bara några teskedar av dessa dunderfrön får du i dig massvis av nyttiga proteiner och mineraler. Men varför är de så nyttiga och hur uttalas ”chia” egentligen? Här är 10 fakta om chia som du bör ha koll på!

1. Chiafrön är ett riktigt superlivsmedel. De små svartgråa fröna är sprängfulla av bland annat proteiner, mineraler och kalcium.

2. Chiafrön innehåller mycket omega 3-syror. Två teskedar chiafrön innehåller mer omega 3 än en normal bit lax.

3. Chiafrön kan också ge dig ett starkt skelett, tack vare sitt höga kalciuminnehåll. En matsked chiafrön innehåller mer kalcium än en deciliter mjölk.

4. Chiafröna är dessutom rika på antioxidanter som kan hjälpa kroppen att bekämpa fria radikaler och ska, enligt forskningen, kunna motverka cancer.

5. Chiafröna kommer ursprungligen från Mexico och har använts sedan urminnes tider av aztekerna.

6. Chiafröna kan varieras på så många sätt. De kan användas i gröt, müsli, frökex och smoothies.

7. Chiafrön består av gelébildande fibrer som bidrar till att blodsockernivån stiger långsammare.

8. Chiafrön absorberar upp till tolv gånger sin egen vikt. Det gör att du håller dig mätt längre – och att de passar bra som mellanmål eller efterrätt.

9. Chiafröna innehåller inte speciellt mycket smak och passar därmed till det mesta.

10. ”Schi-ah”, ”tj-ia” eller ”ki-ah”, hur uttalas det? Ett tydligt tj-ljud är vanligast, men det viktigaste är nog att fröna hamnar i magen!

Läs också: 5 enkla och goda tips på hur du kan använda chia 

Läs också: Därför ska du äta chiafrön varje dag

Läs också: Testa en chiapudding eller en supernyttig chiagröt