Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Billig och nyttig frukost – 6 enkla tips som hjälper dig spara pengar

En nyttig frukost är den bästa starten på dagen, alla dagar i veckan. Är den dessutom billig kan du spara en hel del pengar på nya frukostvanor. Här får du 6 recept som förbättrar dina frukostvanor och din ekonomi direkt.
Havregrynsgröt

Havregrynsgröt

Starta dagen med en tallrik gröt eller unna dig mellanmål som mättar ordentligt. Gröt är enkelt att laga och lätt att variera efter smak och humör.

Havregrynsgröt – 2 portioner

2 dl havregryn (vanliga eller fibervarianten)
5 dl vatten
1 nypa salt (kan uteslutas)

Gör så här:

  1. Koka upp vattnet i en kastrull.
  2. Blanda i havregrynen och låt småkoka under lock i 5 minuter. Rör varsamt om då och då.
  3. Lägg upp i tallrik och servera med lingonsylt, blåbär, gojibär eller annat tillbehör, och kanske en skvätt mjölk.

Det är också gott att göra gröt på bovete och rågmjöl. Variera efter tillgång och smak.

Tips: Vill du ha i lite extra protein och göra gröten ännu matigare kan du ha i ett ägg i slutet av tillagningen eller några matskedar vetegroddar.

1 av 6

Läs också: 6 goda skäl att äta nyttig frukost – bland annat bättre humör och enklare att hålla vikten

Läs också: Middag under 10 kronor – expertens bästa tips

√ Har du svårt att lämna frukostfilen/yoghurten? Välj då turkisk yoghurt med högre fetthalt som håller dig mätt längre. Toppa med hemgjord müsli. Se recept här!

√ Ägg är mättande och inte dyrt. Gör omelett, äggröra, koka några ägg och ha på mackan. Läs här hur bra det är att äta ägg!

√ Börjar frukten tappa stinget? Gör en smoothie till frukost och rädda frukt som börjar bli gammal. Ha i lite hampafrön, solrosfrön eller nötter av något slag så blir den matigare.