Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Ät choklad – bli mer vältränad

Kan lite choklad göra dig till en bättre löpare? Studier visar att flavonoider, gula färgämnen som är verksamma som antioxidanter, förbättrar kroppens syreupptagningsförmåga. Flavonoider kallades tidigare P-vitamin.
Orka cykla längre nästa gång. Med en bit choklad om dagen ska du orka mer visar en studie. Foto: Fotolia
Ja, choklad kan göra dig mer uthållig. Och du behöver inte äta så mycket heller. 40 gram per dag räcker för att förbättra din syreupptagningsförmåga. Ät och njut!

Det är flavonoiderna i chokladen som gör att vi blir bättre cyklister, löpare och t ex tennisspelare. Flavonoider ökar mängden nitrit i kroppen vilket förbättrar vår syreupptagningsförmåga och därmed gör oss uthålligare, enligt studie. Flavonoider är anioxidanter som finns i bland annat äggula och kakao, vilka gör att choklad med en hög kakaohalt är att föredra. Vid en studie fick några cyklister äta 40 gram mörk choklad om dagen vilket innebar att de förbättrade sin uthållighet något mer än de cyklister som fick motsvarande mängd vit choklad.

Läs också: 7 anledningar att äta kladdkaka – varje dag

En studie där fotbollsspelare medverkade visade att två veckors dagligt chokladätande sänkte spelarnas skadliga kolesterolvärden och blodtryck.

Om 40 gram choklad ger dig bättre kondition och gör dig till en bättre löpare återstår att se. Det är ju upp till dig att snöra på dig löparskorna och ge dig ut och springa också.

Läs också: 6 goda och stärkande mellanmål för dig som tränar

Källa: Journal of the International Society of Sports Nutrition  Runnersworld Runnersworld.se Wikipedia

Annons: