Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

9 vanliga myter om ägg du borde sluta tro på

Ägg är ett av våra mest populära livsmedel. Trots det råder delade meningar kring huruvida ägg är nyttigt eller inte och hur många vi bör äta per dag. Därför knäcker vi 9 myter kring ägg som du verkligen borde sluta tro på.
För mycket fett

För mycket fett

Ägg innehåller fett, men att det skulle vara alldeles för mycket för att vara nyttigt stämmer inte. 100 gram ägg innehåller strax under 10 gram fett varav större delen är omättat fett. Ett medelstort ägg väger runt 53 till 63 gram, vilket innebär att du då får i dig 5-6 gram fett per ägg. Exempelvis innehåller hasselnötter 6 gånger så mycket fett.

2 av 9

Läs också: Därför ska du aldrig slänga dina äggskal

Läs också: Ägg – därför är vissa så svårskalade

Källa: Livsmedelsverket, Svenska ägg, Allt om vetenskap

  • Om vi äter äggen råa utnyttjar vi bara hälften av proteinet
  • Ju längre tillagningstid på ägget, desto mer denatureras äggproteinet – proteinmolekylerna vecklas ut och de blir lättare för kroppen att tillgodogöra sig
  • Ägg innehåller alla 9 essentiella aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv
  • Ett ägg innehåller 7 gram protein och 0 g kolhydrater
  • Ett ägg innehåller 1 milligram järn. Dagsbehovet är 8 – 15 milligram.
  • Ägg är den mest kompletta naturliga näringskällan näst efter bröstmjölk
  • Hälften av Sveriges befolkning tycker att ägg är världens bästa råvara
  • 72% av svenskarna tycker att ägg är ett av de mest näringsrika livsmedel som vi kan äta och 69% anser att ägg håller dem mätta länge.

Källa: Svenska ägg

Annons: