Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

9 saker du kan äta istället för fisk

Gillar du inte fisk och är orolig att du missar den livsviktiga fiskoljan? Då kan vi lugna dig, det finns massor av andra alternativ att tillgå. Här är en lista på andra livsmedel som innehåller omega 3 och omega 6!

För att få i sig de nyttiga och livsnödvändiga fettsyrorna omega 3 och omega 6, och andra nyttiga ämnen, är rekommendationen att äta fisk tre gånger i veckan. Fiskoljan är nämligen en viktig byggsten för hjärnan och tar hand om och skapar nya celler i kroppen.

Dessvärre kan kroppen inte tillverka fiskoljan själv utan vi måste få i oss den via maten. Kan du inte äta fisk så ofta, eller om du inte gillar fisk, då kan du ändå få i dig de viktiga ämnena på andra sätt.

Kolla in tipsen för att se vad du kan äta för att få i dig fiskoljan.

Nötter
Jordnötter, cashewnötter, kokosflingor, paranötter, pekannötter, pistagenötter, och valnötter. Exempelvis ger dig dryga 100 gram valnötter per dag ditt dagsbehov av omega 3.

nyttiga nötter

Foto: Fotolia, Ellinor Hall

Frön
Pumpafrön, sesamfrön (eller sesamfröolja), solrosfrön, linfrön (eller linfröolja), hampafrö (eller hampa-fröolja). Fröoljorna kan man blanda i smoothies, frön kan man ha i gröten eller på yoghurten. Av sesamfrön kan man även göra tahini-röra.

chiafrön nya recept

Foto: Fotolia

Omega 3-ägg
Äggen får i sig omega 3 genom att hönorna får fiskolja i fodret. Enligt ett test, som Svd lät Analycen göra för några år sedan, innehöll äggen precis tillräckligt av de viktiga fett­syrorna, för att kunna koppla till minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. De halter som garanteras på kartongerna är dock väsentligt lägre.

koka ägg

Foto: Wolfgang Kleinschmidt

Oljor
Rapsolja och rapsoljebaserade matfetter, majsolja, solrosolja, valnötolja eller sojaolja. Stek i det, eller ha i salladen.

olja

Foto: Fotolia

Vissa alger
Omega 3 från alger är både miljövänligare, renare, och billigare att producera. För ett kilo ren fiskolja krävs det upp emot 500 kilo fisk, kan vara värt att tänka på. Och vad lever fiskar av, förutom mindre fiskar? Jo alger och växtplankton. Så fiskoljan är inget som bildas i fisken utan de får det genom sin föda.

alger

Foto: Fotolia

Kött från djur som betat gräs
För att köttet ska innehålla omega 3 krävs att djuret ska ha varit ute och betat färskt gräs, inte blivit uppfött på spannmål. Anledningen är att färskt gräs innehåller mycket omega 3, vilket inte spannmål och kraftfoder gör.

Foto: Fotolia

Foto: Fotolia

Vissa mjölkprodukter
Samma som punkt 6. Om korna har fått beta fritt och inte blivit uppfödda på spannmål och kraftfoder kommer mjölken innehålla omega 3 fettsyror. Ekologisk mjölk innehåller därför mer omega 3 eftersom att korna fått äta mer gräs. Däremot är det inte säkert att ekologiska produkter innehåller mer omega 3, för djuren kan ha fått blandat foder.

mjölk

Foto: Fotolia

Bönor och linser
Här finns ett stort urval i livsmedelsaffärerna dag, och de som finns i tetrapaket är färdiga att ha i salladen eller maten direkt. De är dessutom både mättande och proteinrika.

kidneybönor

Foto: Fotolia

Kycklingfilé
Att äta kycklingfilé är ett utmärkt sätt att ersätta fisken. Den innehåller nämligen både D-vitamin, selen och protein. Dock behöver du då komplettera med omega 3 i tablett/vätskeform och jod.

kyckling

Foto: Jenny Grimsgård

Läs också: Här är de nyttigaste nötterna

Läs också: Här är maten du aldrig ska äta rå

Äter du 300 gram fisk (makrill, sill, lax, torsk, sej och skrubba) per vecka, vilket rekommenderas, får du i dig detta:
Omega 3 fettsyror: 900 milligram
Jod: 36 mikrogram
Selen: 12,5 mikrogram
D-vitamin: 3,5 mikrogram
Protein: 8 gram

Källa: Iform.se. Livsmedelsverket.se, Vegetariskt.ifokus.se, Omega-3.se, Wellnessguide.se, Kurera.se, Svd.se

Text: Maria K Broman