Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

9 nyttiga kålsorter du borde äta mer av

9 nyttiga kålsorter du borde äta mer av

Kål är riktig supermat. Den innehåller mycket fibrer men lite kalorier. Kål i alla dess former är nyttigt, klimatsmart och inte minst gott. Här listar vi nio sorters kål du borde äta mer av.
Grönkål

Grönkål

Grönkålen är fullproppad med nyttigheter men samtidigt kalorisnål. Kålen är rik på vitamin C, 100 gram täcker 160 procent av det dagliga behovet. Den ger också en rejäl dos vitamin A men också folat som är bra för hjärnan. Forskning från Linköpings universitet har visat att gröna bladgrönsaker som innehåller lutein kan dämpa inflammationer som man kan få i blodet efter en hjärtinfarkt, vilket minskar risken för fler hjärtinfarkter. Grönkålen toppar listan över livsmedlen med mest lutein. Andelen halveras dock om den kokas, så njut av den rå i sallader!

Recept: Fruktig grönkålssallad med fetaost och nötter

Recept: Grönkålschips – nyttigt och lättlagat

1 av 9

Läs också: Därför ska du älska surkål – 5 goda skäl

Läs också: 5 fakta om grönkålen

Källa: Livsmedelsverket, Matkalkyl, Allt om mat, Ditt husapotek