Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

7 saker du måste veta om antiinflammatorisk kost

Vad vet du om antiinflammatorisk kost? Det sägs att den kan skydda dig mot diabetes typ två och psoriasis. Du kan även få starkare muskler och yngre hy. Här är allt du måste veta om antiinflammatorisk kost.
Det finns olika typer av antiinflammatorisk kost

Det finns olika typer av antiinflammatorisk kost

Att äta antiinflammatorisk kost innebär att man äter livsmedel som minskar inflammationer som i sin tur dämpar ett överaktivt immunförsvar.

Det finns olika typer av antiinflammatorisk kost, du har säkert hört talas om någon av dem. Två av de mest uppmärksammade är Paleo och medelhavskost. Sen finns det också GI-kost, växtbaserad kost och nordisk kost.

Paleo är också kallad stenålderskosten och ska efterlikna den kost som stenåldersmänniskan åt fast ur ett modernt perspektiv. På stenåldern hade man inte tillgång till modern processad mat som är en stor del av maten i västvärlden idag.

Medelhavskost går ut på att äta den ursprungliga maten från länderna kring medelhavet. Man äter mycket ljust kött, grönsaker och nyttiga fetter.

1 av 7

Läs mer: Dadlar – 10 intressanta fakta om frukten

Läs mer: 10 myter om hälsosam mat du måste sluta tro på

Källor: Femina, I form, Hälsoliv, Kurera, Elle, Sats, Hälsa som livsstil

Som vanligt gäller det gamla talesättet ”allt med måtta”, och råd om livsmedel som utlovar att kroppen ska bli fri från sjukdomar ska man nog läsa med en rejäl nypa salt. Men att ladda kroppen med bra och nyttiga livsmedel kan ju aldrig bli fel.