Logga in här

5 saker du inte visste om groddar

Genom processen där frön blir till plantor så kan man nästan se det som om groddarna "tillreder" sig själva.
Groddar funkar utmärkt i sallader eller som pålägg.
Groddar är inte bara goda att äta utan innehåller också en hel del näring. Enzymerna som utlöses i processen ökar ämnesomsättningen, vilket i sin tur leder till friskare organ, blod och hälsa överlag, rapporterar Epoch Times. Här är 5 saker du bör veta om fenomenet groddar!
Bra för magen

Bra för magen

De flesta groddar innehåller mycket kostfibrer vilket är en nödvändighet för bra maghälsa. Fibrer är dessutom mer mättande och är bra för de som vill gå ner i vikt.

3 av 5

Läs mer: Så odlar du egna groddar

Källor: Viktväktarna, Epoch Times, Grogarden

1. Skölj och rensa det som ska groddas: frön, bönor, linser eller nötter.

2. Mät upp 2-3 matskedar och blötlägg i 6-8 timmar.

3. Lägg ”fröna” i en burk med perforerat lock och fyll på med vatten ända upp. Sila sedan bort vattnet.

4. Ställ burken upp och ner, vinklad, i till exempel ett diskställ så att luft kommer in.

5. Skölj groddarna flera gånger om dagen.

6. Efter 3-5 dagar är de klara, med utväxta groddsvansar. Ät!

Annons: