Logga in här

5 saker du inte visste om groddar

Genom processen där frön blir till plantor så kan man nästan se det som om groddarna "tillreder" sig själva.
Groddar funkar utmärkt i sallader eller som pålägg.
Groddar är inte bara goda att äta utan innehåller också en hel del näring. Enzymerna som utlöses i processen ökar ämnesomsättningen, vilket i sin tur leder till friskare organ, blod och hälsa överlag, rapporterar Epoch Times. Här är 5 saker du bör veta om fenomenet groddar!
Kalorisnålt men nyttigt

Kalorisnålt men nyttigt

Groddar är väldigt kalorisnåla men innehåller å andra sidan stora mängder vitaminer. Alfalfagroddar till exempel är sprängfyllda med K-vitamin som är viktigt för att bland annat blodet ska kunna koagulera.

2 av 5

Läs mer: Så odlar du egna groddar

Källor: Viktväktarna, Epoch Times, Grogarden

1. Skölj och rensa det som ska groddas: frön, bönor, linser eller nötter.

2. Mät upp 2-3 matskedar och blötlägg i 6-8 timmar.

3. Lägg ”fröna” i en burk med perforerat lock och fyll på med vatten ända upp. Sila sedan bort vattnet.

4. Ställ burken upp och ner, vinklad, i till exempel ett diskställ så att luft kommer in.

5. Skölj groddarna flera gånger om dagen.

6. Efter 3-5 dagar är de klara, med utväxta groddsvansar. Ät!

Annons: