Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

10 feta livsmedel du borde äta mer av

Fett är inte bara dåligt för kroppen, det är en viktig energikälla och rätt sorts fetter är nödvändiga för att kroppen ska fungera och må bra. Enkelomättade fetter och omega-3-fetter är fetter som är bra för kroppen, och vissa feta livsmedel med något mindre bra fetter är ändå värda att inkludera i sin diet på grund av högt innehåll av vitaminer, mineraler och andra näringsämnen. Här är 10 feta livsmedel som faktiskt är bra för dig!
Avokado

Avokado

Nästa allt fett i avokado är enkelomättat fett, vilket är bra för oss. Avokado har ett naturligt lågt natriuminnehåll och högt kalium, vilket gör den till ett bra val för att hålla blodtrycket i schack. Den innehåller även flera olika B-vitaminer, samt E- och K-vitamin. Njut av avokadon i exempelvis en härlig smoothie eller i en avokado pesto.

Recept: Sallad med grillad avokado 

1 av 10

Läs också: Maten som bränner fett

Läs också: 10 nyttiga saker att äta varje vecka

Källa: Reader’s digest, Healthline, The Times of India.

Annons: