Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Vakna Systembolaget – det är en ölrevolution på gång!

Vakna Systembolaget – det är en ölrevolution på gång!

Vakna Systembolaget – det är en ölrevolution på gång!

Alldeles precis nu har Stockholm Beer & Whisky Festival avslutats och det har varit dagar fulla av allt det som bra öl ska handla om; goda smaker, sensationella experimentbrygder, fantastiska samarbeten och samtal om öl. Samtal om öl som druckits, öl som dricks och öl som ska drickas.

Årets upplaga av Stockholm Beer & Whisky Festival är förmodligen den bästa någonsin. Här finns ett fantastiskt utbud av amerikanska öl. Här finns ett fantastiskt utbud av danska öl. Här finns fantastiska öl från London, från Oslo, från Helsingfors, från Kanada och Tyskland och här finns fantastiska öl från Sverige.

Bland ölen från Sverige samsas idag klassiska hantverksbryggerier som Nynäshamns Ångbryggeri, Jämtlands bryggeri och Oppigårds med helt nya förmågor som Coppersmiths från Västerås, Nora brygghus från Nora och Macken bryggeri i Stockholm. Den svenska representationen är inte bara stor, den är ambitiös, intressant, många gånger bra och full med experimentlusta och självförtroende – det går bra för svensk ölkultur.

Den svenska ölkulturen utvecklas, satsar, testar och hela mässan är fylld av öl som man väldigt, väldigt gärna skulle vilja smaka mer av. Men….

Om man inte går på krogen titt som tätt så kan man inte det. För de här ölen finns inte att köpa någonstans i Sverige.

Ja, du har rätt, det handlar om Systembolaget. Igen.

För när man står där, smakar på Dalarados Black IPA eller CAPs Bohemian Rhapsody eller FrEQuencys Muddy Waters så inser man klart och tydligt att vi som öl-konsumenter i ett av världens just nu mest intressanta öl-land inte kan smaka på de här ölen med mindre än om man går på krogen. Det är inte bra. Det är faktiskt på gränsen till galet.

Och det handlar om hur Systembolaget sköter eller inte sköter sin verksamhet.

Ni vet att det stormat kring Systembolaget i sommar. Att Systembolaget snabbt och utan någon vidare information helt plötsligt ändrade på spelreglerna för hur de lokala ölen representeras på bolagets hyllor. Man ändrade på regelverket på tre väsentliga punkter; att alla öl som ska finnas i beställningssortimentet måste fraktas till Örebro, att de lokala bryggerierna får finnas i bolagsbutiker som finns inom 10 mils omkrets och att alla öl ska kvalitetstestas innan de ställs ut på hyllorna.

Att kvalitetstestningen är av godo tror jag alla håller med om, jag tycker till och med att den kunde vara ännu mer krävande. Att transporterna till Örebro är väldigt fyrkantiga håller nog också de flesta med om, det gynnar bryggerier som ligger nära och verkar för en lekman vara ganska dåligt för miljön. Och 10-milsreglementet är så administrativt reglerat så det tror jag bara kommer tas bort – det betyder nog på sikt inte så mycket.

Men de här reglerna hämmar den svenska ölutvecklingen!

Varför?

För att det kräver att det ska vara samma öl som produceras kontinuerligt, att ölen som bolaget köper in ständigt ska ligga i bryggeriets produktion och inte bytas ut. Det gör att alla experimentbrygder, alla intressanta smaktester och alla samarbetsprojekt aldrig hamnar på hyllorna – alla de öl som den flitige mässbesökaren kunnat smaka går den stora allmänheten förbi. Det skapar ett hinder för experimentlustan, om min öl ska hamna på bolagshyllan så ska den vara av allmän karaktär, alltid gå att producera och aldrig avvika från den inslagna, och oftast breda, vägen. Och det är av ondo.

För samtidigt som mässan i Nacka, precis som alla andra dryckesmässor, visar upp en smakbredd som får oss att baxna så levererar Systembolaget en mycket smalare smakprofil.

Man kan invända att antalet lanseringar av mer sensationella öl har ökat, att Systembolaget har blivit bättre, mycket bättre, på att hitta de utländska bryggeriernas öl, men det är oftast i mindre mängd och med betydligt mindre spridning.

Så vad ska man göra då?

Jo, det är ju lätt att kritisera utan att ha några konkreta förslag till förbättringar. Men vad bra då att jag faktiskt har konkreta förslag till förbättringar.

Så här: Istället för ett lager i Örebro så borde Systemboalget skapa flera lager utspridda över landet. Dessutom, lägg lagrena i anslutning till bolagsbutiker och låt de närmaste bryggerierna använda en del av hyllorna till sina produkter. Alla öl måste så klart klara kvalitetsspärren och om de gör det så är de välkomna upp på hyllan. Brygger Strömsholms brygghus en välhumlad porter bara för att testa så kan de ställa den på sin hylla i 20 exemplar och se vad köparna tycker. Brygger Brygghuset Finn en belgisk wit så kan de kolla vad folk tycker genom att köra in den till sina hylla på bolaget och ställa den där.

Dessutom, gör de här butikerna på lite mindre förväntade ställen – inte i Stockholm, Göteborg och Malmö. Umeå, Östersund, Örebro, Jönköping och Kristianstad – där är 5 potentiella lagerställen som är väl sprida över Sverige och som skulle vara nåbara för nyfikna ölkonsumenter från alla delar av Sverige.

Se där; ett förslag som skulle gynna småskalighet och experimentlusta och vika av från den fortfarande rådande tendensen att allt måste vara stora volymer och över hela Sverige.

Är det genomförbart? Jag hoppas det.

En tjänst från Vinkompassen.se

Tips på nya viner

från Vinkompassen direkt i din inkorg!

Jag är 25 år eller äldre och godkänner våra användarvillkor