Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Mattrender 2015

Mattrender 2015

Nu får du vänja dig vid ord som veggiovere, linner, brinner och slunch.
Här är de nya mattrenderna för 2015.

Nu kliver den nya generationen Millennials fram och sätter trenderna för 2015. Matkommunikationsbyrån Food & friends har för elfte året i rad tagit fram sin trendspaning genom att intervjua målgruppen.

495690003

Millennials:
Blev vuxna vid millennieskiftet och är mellan 18-30 år. De är nyfikna, vetgiriga och ställer krav på autencitet i jakten på något nytt och en bra historia.

Snacking:
De har en egen dygnsrytm som har ändrat på kostvanorna. 35 procent av deras kost består av snacks och de äter endast ett varmt mål om dagen.

Unikitet:
Ogillar massproduktion. Millennials vill ha småskaligt producerade och bättre råvaror, bättre service och ett personligare tilltal. Handlar gärna från mikrobryggerier.

Uppkoppling:
De har alltid haft internet och mobiltelefon. Mobilen är ett med kroppen och hela 83 procent sover med den, till skillnad mot 46 procent övriga. Har hotellet eller restaurangen dålig eller ingen wifi byter man ställe. Älskar ny teknik som robotics och 3D-printrar.

Bättre värld:
Millennials vill bidra till en bättre värld. Att äta mindre kött är en sådan aktivitet och ordet ”veggievore” är populärt. Det betyder att man sätter grönsakerna i första hand och är medveten om råvaror. De handlar gärna hos dem som tar ansvar för bönders situation, producerar ekologiskt, närodlat och bidrar med mat till hemlösa.

Vinbarer:
De älskar att besöka vinbarer och föredrar dem hippa, unga och feminina. Gärna där man får provsmaka innan man handlar. Ett typiskt Millennie-ställe är L’Entrepot i Hackney där man serverar mousserande vin direkt ur tappkranarna.

Nya smaker:
Nu får sött och salt kliva åt sidan och lämna företräde åt sura och bittra smaker i stället. Hippa barer som vill locka denna målgrupp bjuder exempelvis på Sommardrinken Aperol Spritz. Den innehåller bittra smaker som Campari, Amaro och Fernet Branca.

Mindre fett:
När Millennials lagar maten är de noga med att ha så lite fett som möjligt. Istället kompenserar man med starka smaker. Gärna kryddstarkt från Mellanöstern – för då revolterar man mot sina föräldrars värderingar.

Fler nya matbegrepp:

Linner = Måltiden mellan lunch och middag (dinner).
Brinner = Består av frukost (breakfast) fast serveras till middag (dinner).
Slunch = Helgmåltid som ska bota måndagsångesten börjar med snacks (vid 16-tiden) och övergår till kvällsmat (supper).
Fourth meal (fjärde måltiden) = Det man äter mellan middag och frukost, det vill säga på natten.

Text: Maria K Broman

En tjänst från Vinkompassen.se

Tips på nya viner

från Vinkompassen direkt i din inkorg!

Jag är 25 år eller äldre och godkänner våra användarvillkor