Bli medlem på Mitt Kök helt gratis.
  • Spara obegränsat antal recept
  • Ladda upp egna recept
  • Kommentera recept

Logga in här

Mat som är bra för magen – 9 tips

Mat som är bra för magen – 9 tips

Har du ofta ont i magen, gaser eller andra magproblem? Stress, pms eller fel kost kan alla ställa till det. Här är 9 tips på livsmedel för en gladare mage!

Väldigt många människor har en mage som krånglar och är orolig. Den kan vara trög, lös, gasig, uppsvälld, kniper, värker, knorrar eller annat. Och det påverkar hela kroppen, ja hela livet. Eftersom magen är kroppens centrum bestämmer den också hur vi mår psykiskt.

Enligt många experter ska man försöka undvika komjölk, vitt raffinerat mjöl, vitt raffinerat socker och processat vegetabiliskt fett som margarin och bordsmargarin. Är din mage ofta orolig och svullen kan det vara lönt att kolla upp om du har intolerans mot mjölk eller/och mjöl. Många har det utan att veta om det. Här är 9 tips på livsmedel som hjälper dig och din mage!

1. Mandlar och nötter

1. Mandlar och nötter

Mandlarnas höga innehåll av kostfibrer mättar, gynnar matsmältningen och kan ha en viktminskande effekt. Både mandlar och nötter är rika på vitamin E och magnesium som reglerar stresshormonet kortisol som är skadligt för vår hjärt- och kärlhälsa.

1 av 9

Läs också: Här är maten som får dig att sova bättre

Läs också: 13 matvaror som gör dig ännu smartare

Källa: Icakuriren.se, Måbra.com, Aftonbladet.se, Etea.se, Iform.se, Vårdguiden

Text: Maria K Broman

En tjänst från Vinkompassen.se

Tips på nya viner

från Vinkompassen direkt i din inkorg!

Jag är 25 år eller äldre och godkänner våra användarvillkor