Kaffe – därför ska du inte dricka det på morgonen

Kaffe – därför ska du inte dricka det på morgonen

Kaffe – därför ska du inte dricka det på morgonen

Kaffe sägs vara de morgontröttas bästa vän.
Men att hälla i sig espresso, cappuccino eller latte på morgonen skapar i själva verket en massa problem.
Därför ska du inte dricka kaffe på morgonen.

Tillhör du dem som börjar längta efter din första kopp kaffe i samma sekund som du öppnar ögonen på morgonen? Då är du inte ensam.

De allra flesta kaffedrickarna är vana att dricka sitt kaffe på morgonen, antingen hemma eller vid skrivbordet på jobbet.
Men studier visar att det faktiskt inte är speciellt bra att hälla i sig den populära drycken under dessa tider.
Forskare menar i stället att det är mellan 09.30 och 11.30 på förmiddagen som kaffet har bäst effekt.

Anledningen är att då är kroppens nivåer av stresshormonet kortisol mycket lägre än under de tidiga morgontimmarna, då det har en topp. När kortisolhalten är låg är kroppen mer mottaglig för koffein och ger därför en bättre effekt.
Detta beror på att kortisolproduktionen är starkt kopplad till dina vakna och pigga perioder. Och i genomsnitt är kortisolhalten på topp mellan 08.00-09.00 under en 24-timmarsperiod”, säger neurologforskaren Steven Miller på sin blogg.
 
Så om du väljer att dricka ditt kaffe kort efter att du vaknat,är stresshormonet, som bland annat gör dig pigg, så pass högt att koffeinet inte ger någon vidare effekt. Dessutom blir kroppen med tiden motståndskraftig mot koffeinet om du fortsätter att dricka kaffe när kortisolet är högt, vilket i sin tur innebär att du behöver mer och starkare kaffe i framtiden för att hålla dig vaken.

Som om det inte vore nog stör koffeinet också kroppens produktion av kortisol. Kroppen producerar mindre kortisol och förlitar sig mer på koffeinet.

Forskning har också visat att kortisolhalten generellt sett är hög mellan 12.00-13.00 och mellan 17.30-18.30. Därför kan det vara bra att låta bli att dricka kaffe även under dessa tider.

Halten av hormonet sägs också stiga hela 50 procent direkt när du vaknar. Så, i fortsättningen bör du vänta minst en timma efter att du stigit upp med att dricka ditt morgonkaffe.

Läs också:Kaffe – tio anledningar att dricka det varje dag

Läs också: Kaffe – 19 saker du måste veta

Källor: Telegraph, youtube, time.com, dailymail.

Text: Christofer Byström

2 kommentarer om "Kaffe – därför ska du inte dricka det på morgonen"
  • Fredrikkk
    Fredrikkk

    När man vaknar borde väl vara en faktor. Kan man tycka. Om man börjar vid 5 på morgonen och går upp 3-4, eller om man kanske börjar 5 på kvällen och går upp mitt på dan.

  • hejhejhejhej
    hejhejhejhej

    Ni vet att ett blogginlägg av en person som råkar vara forskare inte räknas som en forskningsstudie (eller till och med flera “studier” som ni skriver) va? Denna artikel borde tas bort omedelbart.